1 Aralık 2013 Pazar

‘’İletişim Operatörlerinin’’ İletişimi

Türkiye’de iletişim operatörleri arasındaki rekabet gün geçtikçe daha da artıyor. Özelikle son zamanlarda Avea (Resim 1) ve Vodafone’un yaptığı kurumsal iletişim çabaları ve marka üzerinde yapılan değişiklikler ile, piyasada doğru iletişim ve iletişim kanalları yoluyla müşterisine ulaşan Turkcell’in pazar payında düşüş olabilir.

Avea’da kurumsal olarak değişen markanın logosunda ve sloganındaki değişiklikler ile kendi çizgisinin dışına çıkarak değişikliklere ve yeniliklere ayak uydurması yolunda önemli bir adım attı. Daha önceki iletişim yöntemlerine baktığımız zaman Avea ve Vodafone kendi iletişim yöntemlerini değil, Turkcell’in yaptığı iletişim yöntemlerine benzer veya ona yönelik iletişim yöntemlerini kullanmaktaydı. Örneğin;’’Turkcell 4 Çeker’’  reklamının ardından Avea ‘’4 Çeker ama Çok Yakar’’ reklamı ile karşıt reklam yapmıştı. (Resim 2 )


Turkcell, Avea’nın yaptığı bu reklamı için 3 Şubat 2012 tarihinde’’haksız rekabete yol açan, yanıltıcı ve kötüleyici beyanlar taşıdığ ve tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı olduğu, bu neden haksız rekabete yol açtığı’’ gerekçesiyle mahkemeye başvurmuştu. 7 şubat 2012 tarihinde hukuk mahkemeleri kanunu madde 389 
MADDE 389- (1) Mevcut durumda meydana gelebilecek bir değişme nedeniyle hakkın elde edilmesinin önemli ölçüde zorlaşacağından ya da tamamen imkânsız hâle geleceğinden veya gecikme sebebiyle bir sakıncanın yahut ciddi bir zararın doğacağından endişe edilmesi hâllerinde, uyuşmazlık konusu hakkında ihtiyati tedbir kararı verilebilir.
(2) Birinci fıkra hükmü niteliğine uygun düştüğü ölçüde çekişmesiz yargı işlerinde de uygulanır.

İle reklamı durdurma kararı almıştı.

Turkcell’in  Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği ile eğitim alanınında yaptığı’’  Kardelenler sosyal sorumluluk projesi’’ itibarını daha güçlendirdi. Daha sonra vodafone  Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) işbirliğiyle ’’ İlk Adım Projesi’’ sosyal sorumluluk projesini yaptı. Ancak birçok kişi bunun  ‘’Turkcell tarafından mı yapıldı’’ diye bir soru ile karşı karşıya kalıyor. Çünkü Turkcell ilk olmanın verdiği avantajla gerçekleşen diğer eğitim alanındaki sosyal sorumluluk projelerinden bile kendisine pay alabiliyor.



Baktığımız zaman öncü olan operatör Turkcell ancak Vodafone ve Avea, Turkcell’in ardından reklam, sosyal sorumluluk gibi benzer bir yol veya rakibe karşı bir yöntem kullanmaktaydı.

Avea yaptığı değişiklikler ile yolunun bulmuş gibi görünüyor. Kullandığı marka logosu ve barındırığı renkler ‘’Hayat Değişir Avea’yla’’ sloganı ile bir bütün haline gelmiştir. Yeniliklere ve değişiklere açık olduğunu ve esnek bir yapıya sahip imajı oluşmaya başladı  ve neleri yapabileceğini göreceğiz. Ancak yapılan bu değişikliğin Turkcell’in ‘’ Hayat Paylaşınca Güzel’’ sloganı ile benzer bir yola girip giremeyeceği, Avea markasına nasıl yansıyacağını ilerleyen süreç içerisinde kendisini gösterecekir.

Vodafone, Eser Yenenler, Oğuzhan Koç ve İbrahim Büyükak’ın sunduğu “3 Adam” programı ile Türkiye’ye kendisini kanıtlayan genç yetenekler ile yaptığı ‘’Kolay Tv’’ ’’Faturasızlar’’ reklamları akılda kalıcı olmayı başardı. Gençlerin beğenerek izlediği Eser Yenenler, Oğuzhan Koç ve İbrahim Büyükak genç kesimleri kendisine bağladı ve bu da Vodafone olumlu olarak yansıyacaktır. Dünya çapında olan markanın ilerleyen zamanlarda nasıl çalışmalar yapacağı şimdiden merak konusu.





Piyasada hep bir üstünlük anlayışı ile üstünlük kurulmaz. Yapılan reklamların, sosyal sorumluluk, sponsorluk vs iletişim çalışmalarının öncüsü olmak gerekir. Öncü olan markalar her zaman bir adım öndedir. Çünkü yapılan iletişim çabaları kendisinden önce davranan markanın iletişim çabalarının çok üstünde değil ise bu çabalar öncü markaya pozitif kendi markasına is nötr ve negatif yansır.(‘’Kardelenler Projesi’’ ile ‘’İlk Adım Projesi’ gibi) Çünkü marka algısı burada ön plana çıkar ve öncü olan kazanır. Bundan dolayı iletişim operatörlerinin bunun bilincinde olmalı ve buna yönelik adımlar atması gerekir. Aynı iletişim çabaları ile değil farklı ve farkındalık yaratacak yöntemler ile kullanıcısı ile iletişim kurması gerekir.

Sonuç itibari ile artık piyasa da sadece Turkcell mi ön planda olacak yoksa Avea ve Vodafone da mı piyasaya ortak olacak bunu belirleyecek olan yine Avea ve Vodafone yaptığı çalışmalar olacaktır.

Son zamanlarda büyük ilgi gören akıllı telefonların bazılarında SIM kart kırılarak takılmakta olduğunu görüyoruz. Aceba iletişim operatörlerinden hangisi akılı telefona uygun ideal SIM kart dizayn edecek ve öncüsü kim olacak ya da bu gerçekleşebilecek mi benim için merak konusu… (Resim 5)





Hiç yorum yok: