BEYAZ EŞYA MARKALARI VE YETKİLİ SATICILARININ PİYASA DEĞERLENDİRMELERİ, SATIŞ POLİTİKALARI, MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ, ÜRÜN ÖNCESİ VE SONRASI HİZMETLERİ VE KRİZ YÖNETİMLERİ HAKKINDAKİ İZLENİMLER VE ANALİZLER
GENEL DEĞERLENDİRME
Yapılan araştırmalar neticesinde 2001 krizi iç
piyasada bir kriz olduğu için yatırımcıların bankalar üzerindeki etkisinin az
oluşu, beyaz eşya sektörünü ulusal değil fakat bölgesel ölçüde sarsmıştır. Daha
sonra 2002’den 2007’ye kadar bir toparlanma sürecine girmiş; 2001 öncesi mali
imkânlarına tekrardan ulaşabilmiştir. Ancak 2008 ortasında başlayan çok uluslu
bankaların teker teker iflas etmeleri, büyük finans devleri ve tasarruf
sahiplerinin mali kaynaklarını bankalardan çekmeleri ve özelikle de ABD’deki
mortgage krizi 2009 Şubatıyla beraber dünyayı küresel bir krize
sürüklemiştir. Beyaz eşya sektörünün döviz kurlarıyla yakın alakası, döviz
kurlarının dengesizliği neticesinde beyaz eşya sektöründeki alım, satım ve
depolardaki stoklar eritme bazında önemli bir düşüş göstermiştir. Bayilerim
dikkat çektiği husus 2009 Krizi’nin 2001 krizine göre daha tehlikeli daha
sancılı ve daha uzun süreceğini gösteriyor. Çünkü çoğu bayi 2009 Krizi
öncesindeki belirtiler yüzünden 2008 ‘deki satış hedeflerine daha
ulaşamamıştır.
Ucuz
üretim sahalarından Çin beyaz eşya da küçük ev aletleri kategorisinde önem arz
etmektedir, ancak dayanıklı tüketim mallarında tüketici genel itibariyle yerli
üretim ve marka ürünleri tercih etmektedir. Diğer önemli bir husus ise
Polonya’nın Çin üretimi gibi göz önünde bulunmamamsıdır. Bayilere sorduğumuz
sorulara Polonya hakkında pek fazla bilgi verilmemesi Polonya’nın Türk beyaz
eşya pazarında çok yeni olduğunu göstermektedir.
Grosmarket
satışları, AVM’ deki satışlar beyaz eşya sektörüne olumsuz yansımaktadır.
Bayiler bu marketlerdeki satışların haksız rekabet ortamının doğmasına neden
olduğunu dile getirmekte ve bunun satışlara da yansıdığını söylemektedirler.
Grosmarket ve AVM’ lerin dayandığı temel finans desteği onların dönemsel olarak
maliyet altı satış yapmalarını sağlayarak bayilerin butik ve yüz yüze satış
politikalarını engellemektedir.
Pazarda
en iyi olmak için markalar Ar-Ge çalışmalarına önem vermektedir. Öyle ki bu
Ar-Ge çalışmalarına ayrılan ödenekler, kimi zaman şirketlerin Pazar payını %
10’na kadar tekabül etmektedir. Yapılan araştırmalarda bayilerin markalardan
hazır olarak aldıkları görsellerle, uzun süreli tecrübeleri ve
tanınabilirlikleriyle en iyi bayi müdürünün aslında en iyi Ar-Ge uzman olduğunu
bize göstermektedir.
Kısacası beyaz eşya sektörü marka değerlerini korumak, kriz
yönetimlerini gerek bayi bünyesinde gerek marka bazında etkin bir şekilde
başararak satışlarda olumsuzlukları fırsata çevirmek için gerekli tüm
gayretleri göstermektdir.
BAYİ NO 1
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2001 krizi sanılanın aksine daha kısa sürdü. Çünkü ülke içinde yaşanan
bu mali kriz küçük işletmeleri derinden etkilediyse de sadece süratli
yakalananlarda bir sok etkisi yarattı.
2009 krizi ise daha uzun sürdü.
Krizin küresel olması içe kapanık ekonomilere bir anda hız kazandırdı.
Bankaların kapalı hareket etmesi üzerine faizlerin yükselmesi, yastık altı
tabir edilen sermayeyi tasarruf modundan çıkartıp bankalara yönlendirdi.
Dolayısıyla satışlarımız önemli ölçüde düştü. 2008 hedeflerimizi tutturamadık
2009da. Bunu hala yaşamaktayız. Tabi distrübitör firmamız Arçelik A.Ş. radikal
kararlar vererek, fiyatlandırmada yeniliklere gitti. Ama bayii bazında satış yapamamamız bize
finansman sorunu oluşturdu ve ilk kez bankalardan işletmelere yönelik kredi
almak zorunda kaldık. Şuanda dahi mevcut durum devam etmektedir. 2010da %15
fazla satış hedefimiz varken hala 2008 hedefinin %5 altında bulunmaktayız.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Bu konuda gerçekten sıkıntı var. Şuanda
Pendik’te 600.000 nüfusa tam 4 tane devasa a.v.m. bulunmaktadır. Bu gerçekten
çok fazla. Tüketici bu yerlere giderek fiyat araştırması yapıyor, sonra bu
fiyatları bayilere gelip karşılaştırıyorlar. A.v.m.lerdeki maliyet altı
satışlar müşteriyi oralar çekiyor. Ama bu merkezler bunun kontrolünü de
gerçekleştirmişler. Maliyet altı satışlarda 1 üründen fazla alamıyorsunuz.
Böylece tüketici ne uzaklaşıyor ne de a.v.m.ler uzun vadede zarar uğruyor.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Polonya Türkiye’ye göre yabancı sermaye için
daha cazip. Aynı zamanda siyasi ve ekonomik istikrar konusunda daha iyi bir
konumdadır. Ucuz iş gücünün fazlalığı Polonya’yı da fason üretime geçirmiştir.
Çin’in ise her ne kadar piyasaları altüst ettiği doğru olsa
da, imajı gerçekten çok kötü, çünkü ucuz iş gücünü haddinden fazla kullanıyor.
Arçelik uluslararası bir firma ve Çin’de de fabrikası bulunmaktadır. Küçük ev
aletlerini Çin’de üretmekteyiz. Ama diğer yandan Arçelik ürünlerinin hepsini
yerli üretmektedir. Şuanda Türkiye’ de 5 tane %100, 1tane de %50 yerli üretim
yapan fabrikası bulunmaktadır.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Biz burada 15 senedir Arçelik yetkili
satıcılığını yapmaktayız. Tanınabilirlik, hatırlanma, yerel sponsorluklar bizim
bu bölgedeki rekabette önde olmamızı sağlıyor. Ama Arçelik bunu kendi
bünyesindeki tüm bayilere uygulamaktadır. Bize hazır görseller gelir. Google’a
link başına verdiği ücretlerin fazlalığı ilk karşılaşılan bayilerin kendi
bayileri olmasını sağlıyor. Ayrıca Arçelik Türkiye’de en fazla ar-ge yatırımı
yapan firmalardan biridir. Zaten %35 Pazar payı bunun en çarpıcı örneği oluyor.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Tüketici yüksek derecede bir sadakat söz
konusu, Arçelik’te en temel prensip budur. Güçlü ve köklü bir marka olması,
yetkili servis ağının güçlü olması ve nerde olursa olsun; tüketici ürününü
hangi bayiden alırsa alsın, kapısına kadar götürüp, kurulum, montaj vs. teknik
gereksinimleri ücretsiz yapması tüketiciyi en çok cezbeden özelliğidir
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C= Çok
büyük ölçüde önem vermekteyim. Bunun haricinde Arçelik haftalık aylık ve yıllık
şekillerde dönemsel eğitimler, toplantılar yaparak bizleri bu konuda
bilgilendirmektedir. Kısacası bir bayii müdürü aynı zamanda iyi bir tanıtım ve
halkla ilişkiler uzmanı
olmak zorundadır.
BAYİ NO 2
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=Kesinlikle etkilendik. Zaten ilki 94te olmak
üzere 2001 ve 2009 krizlerine yeterli-yetersiz tedbirlerle bayii bazında göğüs
germeye çalıştık. 2001 daha köklü bir krizdi. 2009da ise bağışıklık
kazanmamızın ve Türkiye’de daha az hissedilmesinden dolayı daha az zarar
gördük.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Spot Türkiye’de biraz farklı algılanıyor. Bu
mağaza türü 2005ten önce faizin yüksek olduğu zamanlarda etkiliydi. Ama 2005
sonrası bitti. A.v.m.ler ise önemli ölçüde etkiyor. 2004ten beri avmlerin Pazar
payı her geçen gün artmaktadır.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C= Evet küçük ev aletlerini çoğu Çin’deki
fabrikalarda üretilmektedir ve bu da bizi etkiliyor haliyle. Rekabetin ülkesi
olmaz aslında. Çin ve Polonya’da yüksek ölçüde yabancı sermaye girdisi var. Bu
yüzden her üretici kendini korumak zorundadır. Ama Türkiye’de devletçi zihniyet
var devletim beni kurtarır hesabı. Bence her üretici kendini korumalı çünkü
Sovyet Rusya’nın bitişi devletçi politikayı da bitirdi.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C= Bunu bayi bazında gerçekleştiriyoruz zaten.
Siemens bunu kendi bünyesindeki tüm bayilere uygulamaktadır. Ar-ge yatırımları
da önemli ölçüde, Türkiye’deki toplam ar-ge yatırımlarının %50ye yakını
Siemens’e ait. Bayi bünyesinde zaten önemli olan iyi pazarlık iyi satıştır.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C= markanın asıl gücü yaş grubu. Siemens genel
olarak 25-40 yaşa yönelik ürünler sunar. Bunun dışında birçok sektöre yayılarak
tanınabilirliğini artırmaktadır. Bünyesinde şuanda 14 tane beyaz eşya markası
bulunmaktadır.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C= Evet gerçekten çok ciddi bir şekilde
ilgilenmekteyim. Bunun dışında genel olarak firma bazında en iyi ve en ciddi
tanıtımları, destek sponsorluklarıdır.
Siemens için markayı korumak çok önemli; Eğridir Gölü 7 renk projesi
doğaya karşı hassasiyetini de göstermektedir.
BAYİ NO 3
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2001 daha az ekiliydi. Ama 2009da çok etkilendik,
çünkü dünya çapında bir krizdi. Biz insanların alım gücüne bakarız. Genelde
tersane çalışanları bizim müşterilerimizdir. Bu konuda baya sıkıntı yaşadık
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Çok etkilenmekteyiz özellikle avmlerden.
Çünkü pastayı bölüşüyoruz.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Herhangi bir şekilde etkilemiyor. Markanın
eski olması ve özellikle yerli olması kalıcılığını ve bu ülkelerin ürünlerinin
satışlarını baltalamasını engelliyor.
S 4=
bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Bayiler kendi çapların pek bir çalışma
yapmıyorlar ve bu konuda da çoğunun eğitim düzeyi yeterli değil. Bu yüzden
marka kendi oluşturduğu hazır görselleri kullanıyor.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Türkiye’nin en eski markası olması ve geniş
bir servis ağı oluşumu müşterini en çok tercih ettiği özellik oluyor.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=İlan ve kampanyalarla bunu yapmaktayız.
Çalıştırmaya gerek duymuyorum çünkü müşterimiz sabit bir portföydür.
BAYİ NO 4
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2001de derinden sarsıldık. Ama 2009da
alınan önlemlerle daha zararsız ve hafif sıyrıklarla atlattık. Hemen hemen
bitmek üzeredir.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Spot satışlar artık yok, kalmadı
diyebilirim. Bayilik sisteminde rekabet avantajı vardır ama avmler bunu ortadan
kaldırmaktadır.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Çin mallarını bilmeyen yok, ama eskisi gibi
rağbet edilmiyor. Ucuz iş gücü yüzünden etkiliydi ama cazibesini kaybediyor.
Önemli olan artık yerli üretim.
S 4=
bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Pazarın nabzını iyi tutmak lazım. Onun
haricinde kendi çapımızda broşür dağıtmaktayız.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Profilo teknoloji olarak çok iyi yeniledi
kendini. Beyaz eşyada özellikleriyle, fiyat ve kalitede artılarıyla değişik
avantajlara sahip artık
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=oğlum işletme mezunu, aynı zamanda da bu
konuda eğitim aldı. Bu sebeple gerek duymuyorum.
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=belki ilginç gelecek ama çok iyi bir etkisi oldu.
Tanınabilirliğimin yüksek olması ve kriz yönetimini başarmam 2009da benim
satışlarımın patlamasına yol açtı. 2001de fiyatların yükselmesi ve enflasyon
çok etkiledi. Kazançlarımın tamamı eridi diyebilirim. 94 krizinin etkileri
2001e de yansıyınca zararlar katlandı. Ama 2009, kriz yönetimi sayesinde tam
aksine fırsat oldu.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C= Pazarı önemli ölçüde dağıtıyor. Ama yetkili
servis zamanlarında tanınma oranı, aracının olamayıp direkt muhataplık bayiinin
güvenilirliğini artırıyor.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C= Çin ve Polonya’dan etkilenme iki türlü
olmaktadır. Birincisi fiyat politikası, diğeri de kalite. Fiyatların çok
düşmesi tüketiciyi o ürünlere yönlendirince markalar zarar görmeye başladı. Bu
sefer kalite yükseltmeye gidilince maliyetin artışı markalarda ayrı bir
finansal açık oluşturdu.
S 4=
bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C= bayi kategorisinde değil, marka kendi
bünyesinde bayilerin tanıtımlarını yapmaktadır.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C= Bosch ürünlerini tercih edenlerin geneli
gelir eğitim ve refah düzeyi yüksek kişiler. Markanın ürünlerinin kalitesi
zaten en büyük farkını ortaya koymaktadır.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=35 senedir burada
bulunduğumdan tanıtımım ve bölge halkıyla olan ilişkim bir mahalle bakkalı
gibidir.
BAYİ NO 6
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= Oldukça etkiledi satış düşüklüğü yaşadık ve
hala 2004ün fiyatlarıyla satış yapmaktayız buna rağmen maliyeler arttığından
kazancımız azalmaktadır. 2001 ise çok fazla etkiledi.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=spot satışları etkilemiyor ama avmler resmen
baltaladı diyebilirim.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=daha çok fiyat politikalarımız etkiliyor.
Ucuz bir ürünümüz olduğunca müşteri Çin malı mı diye soruyor.
S 4=
bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=bayi değil ama
marka bazında toplantılar eğitim seminerleri yapılmaktadır bu konuyla ilgili.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=köklü ve tanınan
bir marka olması servis ağının genişliği müşterinin en çok dikkatini çeken
noktadır.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=önem vermekte ve
çalıştırmak istemekteyim ama üstlerin bizden istedikleri mali bilançolar bazen
bunu olanaksız kılmaktadır.
BAYİ NO 7
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=2001den ziyade 2009 daha çok etkili oldu. Bulunduğumuz
bölgenin gelir seviyesi krizle beraber önemli ölçüde düştü. Ayrıca 2001
krizinde bizim en çok zarar gördüğümüz nokta 99 depreminde kartalın hasar
görmesi gelir seviyesinin üst gruplarındaki insanları buradan
uzaklaştırdığından özellikle perakende satışlarda ciddi düşüşlere neden oldu.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=belli alan ve aralıklarda etkiliyor. En az etkilenen
markalardan biri Arçelik’tir. Avmlerin çarpıcı indirimleri, maliyet altı
satışları oluyor ama kalite satış sonrası hizmet desteğinde bayiler ön plana
çıkıyor.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir gerçek.
Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C= Çin malı ürünler zaman zaman bünyemizde
kullanılmakta ancak büyük beyaz eşya ya da diğer deyimiyle dayanıklı tüketim
mallarında her zaman A kalite üretim ve satış yapılmaktadır.
S 4=
bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Bayimizde 30 yıllık geçmişimizin tabi ki de
büyük yararı oluyor. Müşterilerimizin beklentilerine göre mailler, bölgesel
kampanyalar yapıyoruz.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Arçelik sözüne sadık bir markadır. Bunun
dışında dünya çapında 7. ve ihraç hacminin %50ye yakınını yapmaktadır. Kimi zor
pazarlarda (örn. İngiltere) lider konumdadır.50 senelik güven ve tecrübenin
getirisiyle asla tüketicisini satış sonrasında yalnız bırakmıyor. Öyle ki
ürününüz alındıktan 3 ya da 4 saat sonra gelip montaj, kurulumu ücret ödemeden
yapılıyor ve tüm unları kendi bünyesindeki yan kuruluşlarıyla gerçekleştiriyor.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=Markamız bu konuda da çok hassastır. Düzenli
yaptığı toplantılarda da vermiş olduğu eğitim seminerleri ve sertifikalarla da
bizleri bayi ve marka tanıtıma müşteri ilişkilerine hazırlamaktadır.
BAYİ NO 8
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2001 ve 2009 krizleri de aynı şekilde
etkiledik. 2001deki yurtiçi satışlarda bayii olarak; 2009da da küresel kriz
yüzünden ihracatta marka olarak etkilendik.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Sürekli bir azalış söz konusu oldu kimi
dönemlerde. Çünkü avmlerin agresif satış politikaları bir anda rekabeti
öldürdü.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C= etkiliyor tabi ki de çünkü ucuz ürün,
tüketiciyi cezbeden en önemli şey. Ama bilinçsiz tüketicilik şunu göz ardı
ediyor. O ürünlerde kalite, satış sonrası hizmet bulunmuyor. Ama gel gelelim ki
müşterilerimizin %50sini dönemsel olarak çalıyorlar.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C= Yerel manada reklam ve broşürler, devamlı
bayii içi görsel değişikliği ile müşterilerimizin ilgisini çekmek temel
amacımızdır.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C= Güçlü servis ağı, ürün kalitesi, iyi fiyat
ve uygun çeşitlilik en başta gelen özelliklerdir müşteri etkilemede. Daha ne
diyebilirim ki?
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=Zaman zaman eğitim seminerlerine ve
toplantılara katılıyoruz. Uzmanları bünyemizde çalıştırmasak da, markanın kendi
tahsis ettiği uzmanlardan yardım almaktayız.
BAYİ NO 9
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2000li
yıllarda satışlar iyiydi. Çünkü vatandaşlarda bir sermaye bulunuyordu ve alım
gücü yüksekti. Ama 2009daki kriz özellikle bankaları vurunca kredi kartı
kullananların borçlanması alım gücünü dolayısıyla satışları düşürdü.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C= Özellikle bunlar bizi çok ciddi bir şekilde
etkiledi. Avmlerin satış politikaları direk bayileri ve kobileri bitirmeye
yönelik oluyor. Gerekirse zarar etmeyi
bile göze alıyorlar. Reyon görevlileri yeterli bilgiye sahip olmasa da ürün
çeşitliliği tüketicinin gözünü boyuyor. Burada dezavantaj bayilerde, çünkü
bizler franchisingle yani tek marka satışıyla yönetildiğimizden burada geri
planda kalabiliyoruz tüketicinin gözünde.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Markalı ürünler Çin malına karşı daha
dirençli oluyor piyasada. Çünkü insanlar ufak tefek işlerde Çin malı ürünler
kullanıyorlar. Ama beyaz eşyada markadan şaşmıyorlar. Polonya ürünleri şuan
için Türkiye’de bir tehlike değil ama dikkate almak gerekir. Yine de Bosch bu
konuda standart ve prensiplerinden asla vazgeçmez.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Şunu söyleyebilirim ki pazarın kokusunu iyi
alamayan bir tüccar asla ayakta kalamaz. Bu muhitte ilk zamanlar 6 bayii vardı.
Ama zaman geçtikçe hepsi kapandı ve sadece biz kaldık. Bir anda çok para
kazanıyım hevesiyle pazara yerleşmek, alışık olmadığınız hava şartlarında hasta
eder sizi. Ve ilacınızı –yani mali kaynak ya da müşteri portföyü- bulamazsanız
sonunuz yakındır. Biz finansal gücümüz ve ileriyi görmemizle şuanda rakip
bayilerden öndeyiz.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Bosch bundan 10 sene önce pazarda %7-8 bir
büyüklüğe sahipti. Şuanda ise %40lara doğru ilerlemektedir. Reklamı iyi, güveni
sağlam ve dünya çapında bir marka olan Bosch; yurt içi üretim sayesinde
maliyetleri düşürerek tüketiciye iyi fiyatı sunabilmektedir.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C= Bizi bu çevrede bilen biliyor. Böyle uzmanı
çalıştırmayı düşünmedik, aslında pek de gerek duymuyoruz. Çünkü bilinen bir
çevreye sahipken böyle bir çalışan ekstra maliyet demektir bizim için. Internet
satışlarımız bizi daha çok yere yaymakta. Reklam işlerini markanın kendisi
yazılı ve görsel basın kanalıyla yapıyor zaten.
BAYİ NO 10
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= 2001 krizinde satışlarımız %50 gibi bir
oranda düştü. 2009’daki kriz ile birlikte bu oran biraz daha da düştü.2001 ile
2010 arasında satış grafiği azalış gösterdi. 2001’lerde aylık 20.000 TL
civarında kar varken şimdi 3.000 TL civarında kar oranım var.
S 2=Günümüzde bildiğiniz
gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da spot satışlar
da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Spot satışlar bizi çok etkilemedi eskiden
rekabet bayiler arasındaydı. Daha sonra grosmarket satışlarıyla oluşan bu olumsuz
rekabet neticesinde grosmarketler bize rakip oluyor ve ucuz marka ile ürünler
bize yansıyor. Kriz ile beraber grosmarket satışları, satışlarımızda ikinci bir
kriz gibi oldu.
S 3=Çin ürünlerinin dünya
piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir gerçek. Buna son
senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler satışlarınızı
etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Bosch’u etkilemiyor. Çünkü biz yerliyiz,
tüketicimizin genelde o ürünlerde yöneldiği ankastre ürünler olduğu için beyaz
eşya’ya yansımıyor. Müşteriler beyaz eşya da yerliyi tercih ediyor.
S 4= bulunduğunuz
bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde olmak için ne
gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Bosch öncelikli Türkiye ve Almanya ile
birlikte çalışıyor. Beklentilere göre üretim yapılıyor. Bu da hem marka bazında
hem de bünyesindeki bayiler olarak bizleri diğer rakiplerimizden önde kılıyor.
S 5=Peki müşterileriniz
neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden etmelidir?
C=Yerli üretim olmamız ve diğer markalardan
daha kaliteli, uzun ömürlü ve dayanıklı ürünlerimizin olması, bununla beraber
talebe göre bir üretim yapmamız bunu sağlıyor.
S 6=Tanıtım ve halkla
ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi bünyenizde
bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=Bosch’un kendi bünyesinde bu konularda uzman
birileri var. Bayileri yönlendiriyorlar ve onlar sayesinde öğrenmiş olduğumuz
pazarlama teknikleri ile kendimizi tanıtmaya çalışıyoruz.
BAYİ NO 11
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C= birçok kriz yaşamış olsak da 2009 krizi çok
ciddi mali çöküntüler yaşattı bizlere. Elimizde var olan potansiyel kaynakları
daha da büyümek için kullanacağımız anda eritmek zorunda kaldık. Her ne kadar
devlet tarafından yapılan k.d.v ve ö.t.v’nin kaldırılması son dönemde beyaz
eşyaya hareketlilik getirdi ama geçici oldu.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=bayilerin avmler açısından en büyük
sıkıntıları fiyat politikaları ve ürün çeşitliliği oluyor. Diğer yandan bayiler biraz daha fazla butik
pazarlamacılığı benimsediğinden her müşteriye daha fazla zaman vererek
müşteride güven telkin etmektedir. Çok sirkülasyon değil, derin etki önemlidir
bayilerde.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=tüketici Çin malını sevmiyor, ama
kullanıyor. Bu sebeple dünyanın önde gelen markalı dahi Çin’de fabrikalar
açarak oradaki ucuz iş gücünden yararlanıyor. Böylece kalitede eksiklik olmadan
maliyet düşebiliyor.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=bunu marka kendi ölçüsünde halletmektedir.
Bayilerin hepsinin reklamı bölgesel olarak halledilmektedir.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=türkiye içinde bilinen markalar içerisinde
müşteri, Bosch ürünlerini daha iyi ve daha uzun ömürlü bulmaktadır.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C= Sık sık Bosch ürünleriyle alakalı,
müşterilerin dilek şikâyet ve önerilerine yaklaşım biçimlerimizle alakalı
eğitim seminerleri ve konferans düzenlenmekte ve buna katılım
gerçekleştirmekteyiz.
BAYİ NO 12
S=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000–2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=Krizlerin en büyük zararı karlılık oranını düşürmek
oldu. Çünkü kriz döneminde masraflarımız sabit, maliyetlerimiz artınca
girdi-çıktı dengesini kuramadığımızdan finansman açığı içine girdik ve hala
bununla boğuşuyoruz.
S 2=Günümüzde
bildiğiniz gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da
spot satışlar da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=spot mağazalar 2006dan önceydi. Şu an için
bir anlam ifade etmiyorlar. Ancak, grosmarketler beyaz eşya sektöründe bayileri
baltaladı resmen. Büyük markaların şubeleşmesi perakendeciliği ve bireysel
satışı yok edeceğinden tehlike arz etmektedir. A.v.mlerin en büyük avantajları
çok çeşit ve maiyet altında satıştan etkilenmemeleri oluyor.
S 3=Çin
ürünlerinin dünya piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir
gerçek. Buna son senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler
satışlarınızı etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=büyük para ürünler tamamıyla yerli üretim,
ama küçük aletlerde uzak doğudan alım söz konusu oluyor. Ayrıca marka güvenilirliği
sayesinde oluşan iş birliği neticesinde Çin ürünleri piyasa üzerinde pay sahibi
oluyor.
S 4=
Bulunduğunuz bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde
olmak için ne gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Rekabetten dolayı karlılık düşük seviyede
seyretmektedir. Bu rekabet bazen markanın kendi bayileri arasında dahi
olmaktadır. Bunun en büyük sebebi markanın bayilere vaerdigi bir satış eşiği
-kota- olmasıdır. E bu da fiyatları artmaktan ziyade düşürür. Ama markanın
Pazar değeri bayi bünyesinde de kendini yansıtıyor.
S 5=Peki
müşterileriniz neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden
etmelidir?
C=Marka güvenirliliği birinci avantajımızdır.
Tüketici Arçelik dediğinde sanki mahalle bakkalından bahsedercesine, rahat,
özgüven dolu ve cebinin kıymetini bilen birinden konuşur gibi konuşuyor
bizimle. Bu gerçekten gurur vericidir açıkçası. Bu sayede feedback alımımız her
zaman olumlu sonuçlar doğuruyor. Bundan başka; servis ağının geniş ve hızlı
oluşu tüketiciyi bizlere çeken en önemli diğer unsur.
S 6=Tanıtım
ve halkla ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi
bünyenizde bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=bu biraz maliyet hesabına yoğunlaşmamız
demek oluyor. Keza piyasa içinde uzun süre bulunmak pek de uzmana gerek
bıraktırmıyor. Fakat broşür, gazete ve televizyon reklamları marka bazında
halledildiğinden bayi de bundan pay almaktadır.
BAYİ NO 13
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=2001 krizinin ilk 3 ayı satışlarımız
kötüydü.2001 Şubat ayında satışlar tekrar başladı. Ama 2009 krizinin etkisi
hala sürüyor ve 2009 mart ve haziran ayları iyi geçti ama genel itibariyle
kötüydü.
S 2=Günümüzde bildiğiniz
gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da spot satışlar
da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Oldukça olumsuz etkiliyor. Çünkü
müşterilerin kafasını karıştırıyorlar ve bu da satış fiyatlarımızın düşmesine
neden oluyor.
S 3=Çin ürünlerinin dünya
piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir gerçek. Buna son
senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler satışlarınızı
etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Etkiliyor ama beyaz eşya olarak şuan fazla
göze batmıyor. Çünkü beyaz eşyalar müşterilerin gözünde küçük ev aletlerine
göre daha çok önemlidir bu yüzden markayı tercih ediyorlar.
S 4= bulunduğunuz
bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde olmak için ne
gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Birinci marka olmak olmasa da müşteri odaklı
çalışıyoruz. En iyi fiyatı sunmamız, servis sorunlarını halletmemiz bize
yetiyor. Bosch Markasının içinde bu konu ile ilgili çalışmaları vardır.
S 5=Peki müşterileriniz
neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden etmelidir?
C=Kalitenin çok önemli etken olması ve Bosch’
a olan güven bizi tercih etmesini sağlıyor.
S 6=Tanıtım ve halkla
ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi bünyenizde
bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=Bu konuda uzman birilerini çalıştırmıyoruz.
Ama bunu kendimiz yapmaya çalışıyoruz bizim yıllardır bu işi yapmamız bize bir
tecrübe kazandırdı ve bu bize yetiyor.
BAYİ NO 14
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=Satışlar önemli ölçüde olumsuz etkilendi.
Satışsız günler bile oldu. 2009 krizi de 2001 krizi gibi olumsuz etkiledi. 2007
yılında bir artış oldu , ama gene olarak olumsuz etkilendik.
S 2=Günümüzde bildiğiniz
gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da spot satışlar
da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C= Olumsuz etkiliyor. Bize yakın
Carrefour’daki diğer ürünlerin olması ve
ucuz olması bizi olumsuz etkiliyor. Çünkü müşterilerimiz cazip fiyatların
olması sebebiyle oraya gidiyor.
S 3=Çin ürünlerinin dünya
piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir gerçek. Buna son
senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler satışlarınızı
etkiliyor mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Yerli olmasından dolayı Çin ve Polonya beyaz
eşya olarak bizi fazla etkilemiyor.
S 4= bulunduğunuz
bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde olmak için ne
gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Ar-Ge’ye önem veriyoruz. Her zaman yeni
ürünler, yeni bir teknoloji ile müşterilerimize sunuyoruz, taleplerine göre
üretim yapıyoruz. Bu da bize olumlu yansıyor.
S 5=Peki müşterileriniz
neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden etmelidir?
C=Bu markayı diğer eşyalarda da kullandığı
için ve Arçelik-Beko birbirine yakın markalar olması bizi tercih etmesini
sağlıyor. Bu markayı tercih etmeyenler bu markanın kötü olduğunu düşünüyor.
S 6=Tanıtım ve halkla
ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi bünyenizde
bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C=Beko merkezi bir sistem olduğu için,
merkezlerde bu konularda eğitimler oluyor, bilgilendirmeler yapılıyor. Ama bu
konuda uzman birilerini çalıştırmıyoruz.
BAYİ NO 15
S 1=Bilindiği üzere Türkiye’de 2000-2010 arası çok
ciddi ekonomik çalkantılar yaşandı. Bu dönemler arasında sizler bayii bazında
neler yaşadınız, hangi etkilere ve krizlere maruz kaldınız?
C=2009’daki kriz 2001 krizine göre daha iyi
geçti. Çünkü 2009’daki krize karşı tedbirliydik ve kampanyalar yaparak bu
durumu geçiştirmeye çalıştık 2001 krizinden sonra satışlarda artan bir grafik
oldu 2009’da bu artış %5 gibi bir azalışa sebep oldu ama satışlarda fazla bir
düşüş yaşamadık.
S 2=Günümüzde bildiğiniz
gibi A.V.M.ler, grosmarketler azımsanmayacak kadar çok, ayrıca da spot satışlar
da bulunmakta bunların sizlere nasıl bir etkisi oluyor?
C=Ekonomik şartlardan dolayı ister istemez
etkiliyor. Bu marketlerde satılan farklı ve ucuz markalar bize yansıyor ve
bizde bu satışlarımızda indirime gitmek zorunda kalıyoruz
S 3=Çin ürünlerinin dünya
piyasalarını ne kadar baltaladığı artık su götürmez bir gerçek. Buna son
senelerde Polonya’da eklendi. Bu ülkelerde üretilen ürünler satışlarınızı etkiliyor
mu ve ne ölçüde etkiliyor?
C=Beyaz eşyada marka olduğumuz için bize çok
fazla yansımıyor. Çünkü insanlar yerli ürünleri tercih ettiği için ve Çin
malları insanların gözünde kötü bir imaj verdiği için bize fazla yansımıyor.
S 4= bulunduğunuz
bölgedeki rakiplerinize oranla bir numara olmak farklı ve önde olmak için ne
gibi faaliyetlerde bulunmaktasınız?
C=Biz bu konuda fazla bir şey yapamıyoruz. Arçelik
firması bu konuda bize destek olduğu derecede kendimizi gösterebiliyoruz.
S 5=Peki müşterileriniz
neden bu markayı tercih eder sizce? Yahut bir müşteri neden etmelidir?
C=Çünkü müşteriler markayı seçerken markanın
servisine, ulaşım kolaylıklarına dikkat ediyor ve biz bu konuda çok iyiyiz.
Ayrıca müşteriyle bir güven duygusunun olması bu markayı tercih etmelerini
sağlıyor.
S 6=Tanıtım ve halkla
ilişkilere ne ölçüde önem vermektesiniz? Bu konuyla alakalı birisi bünyenizde
bulunmakta mıdır ya da çalıştırmayı düşünür müsünüz?
C= Halkla İlişkiler konusunda uzman birilerini
çalıştırmıyoruz. Ama çalıştırmak isteriz. Çünkü insanlar oturduğu yeri bölgeyi
fazla tanımıyor. Dikilitaş Bölgesinde
oturan insan bizim burada olduğumuzu bile bilmiyor. Tanıtım ve insanlara
kendimizi gösterebilmemiz için böyle birinin olması güzel olurdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder